Menskopp - världens bästa lilla grejj! (men bara för kvinnor)

Okej, nu när det är fullmåne tänker jag passa på att kliva in i ett himlarns tabubelagt område OCH samtidigt göra reklam. Särskilt riktat till kvinnor! Eller bara till kvinnor, faktiskt, eftersom det är vi som dras med helvetesskapet M.E.N.S (Mycket Enerverande Nödvändiga Saker).

Eftersom jag är en liten miljömupp och dessutom en snål jävel så fastnade jag för ungefär ett år sen för en liten annons i en friluftstidning. www.menskopp.se stod det bara. "Häpp" tänkte jag och surfade in och sparade ihop lite pengar och skaffade mig en kopp. Och det var banne mig det bästa beslutet jag någonsin tagit!

Vad är då en menskopp? En mycket finurlig sak: helt enkelt en liten kopp gjord i alternativt gummi eller silikon (beroende på märke) som man "pluggar upp". Där sitter den och samlar upp blodet, och så tömmer du den ca 4 ggr/dygn. När du tömmer den så sköljer du av den med vatten och så in igen. När du är klar med din vecka så kokar du den i 5 minuter - steriliserad och klar!

Fördelar jag haft glädje av med min kopp:
1.
Köpte min första, en DivaCup från www.menskopp.se. Den var för lång och skavde - fick byta till en annan modell (MoonCup), kostnadsfritt! All heder åt det företaget!

2. Min mensvärk som förr varit ohygglig har nu blivit helt överkomlig. Om man mäter det i ipren så är jag nu nere i 1 eller 0 ipren/mensvecka, till skillnad från förr då jag åt ipren på rullande schema de två första dagarna och även sista dagen av veckan. Om det beror på koppen eller ej kan jag inte svära på, men nåt har det nog med varandra att göra.

3. Jag sparar in våldsamt massa pengar om man tänker efter.... 259 pix gav jag för koppen och behöver inte längre köpa bindor i mängd. Utslaget på ett år blir det alltså...259/12 = ca 22 kronor per månad. Om vi sen förutsätter att koppen håller i förväntade 10 år så blir det hiskeligt billigt....

4. Det har blivit mycket smidigare att ha mens när jag är ute och idkar friluftsliv eftersom jag inte behöver byta så ofta. Jag slipper dessutom att släpa på (äckligt) skräp i en vecka. Och, för er som tycker att det verkar apa-äckligt så kan jag spä på era förväntningar angående sterilisering av fingrarna som pjoddrar in och ut koppen då jag inte har tillgång till tvål: jag kissar på fingrarna. Kors i taket, där svimmade nog tre stycken... men det är jävligt smart faktiskt. Och, helt ärligt, är du på vinterfjäll så....är det jävligt gött att bli varm om fingrarna! MOAHAHAHAHA!!

5. Man känner inte av koppen när den väl sitter inne i kroppen (oj ett sånt rim!), till skillnad från bindor som inte blir så behagliga efter ett tag. Tamponger uttalar jag mig inte om eftersom jag aldrig använde såna. Dessutom så är det inte så jättehälsosamt att ha ngt fuktigt och varmt emot det stackars underlivet, himla fin grogrund för svamp. Efter två år med champisar så är jag toknoga med sånt, och koppen hjälper till att hålla dem borta!

Nackdelar jag fått lida av med min kopp:
1.
Då jag hade en för lång kopp (det beror ju helt på hur lång man är inuti, så att säga) var koppen INTE kul. Det skavde som fan helt enkelt. Men efter bytet blev livet underbart. Halleluja.

2. Det kan vara lite knepigt i början att lära sig använda koppen. Nu är jag en fena på det, och bara för att jag blivit en fena har jag TVÅ gånger lyckats jiddra ner koppen i toaletten. Man kan säga som så att nu vet jag att man kan få ner armen ganska långt ner i toastolen och att vattnet däri är jävligt kallt....hehe.

3. Den gången jag steriliserade/kokade min kopp ALLDELES för länge. Det vill säga jag glömde bort den. Tills det luktade apa i lägenheten (Kollektivet) och jag upptäckte att dimman låg tät i köket och att vattnet kokat bort och min stackars kopp skulle läcka som ett såll om jag använde den....snyft! Och SNYFT över Lisas superba såskastrull som jag pajjade....jag fick plikta med en bokhylla som straff....
Införskaffade snabbt en ny, för det var riktigt läbbigt att ha mens och inte ha kopp kan jag meddela.

4. Min kopp läcker lite de två/tre första nätterna då jag i det närmaste har hets-mens. Får "köra dubbelt upp" då, men sen ordnar det sig.


Så, mina kära kvinnliga vänner: vill ni ha ett mindre bökigt liv, leva mer ekologiskt hållbart, leva billigare, leva hälsosammare och kanske mindre smärtfyllt - skaffa en menskopp!!! Om man beställer en DivaCup på  www.menskopp.se så  får man faktiskt 3 månaders öppet köp (är du inte nöjd, skicka tillbaka koppen och få pengarna tillbaka). Sjukt bra.

Jag kan lovorda denna lilla skapelse i timmar, men nu ska jag sova. Så nu får ni antingen bli inspirerade och imponerade och skaffa en egen kopp eller så får ni skratta åt mig som lägger ut en blogg om detta hysch-hysciga ämne (varför det nu ska vara så, kvinnor har alltid haft mens och kommer antaglien alltid ha) och glatt fortsätta med era miljövidriga grejjor!

Bloody hell....
/Louise


Kommentarer
Postat av: Johanna-banana

Oj, en sådan har jag aldrig hört talas om, men nu är jag nästan övertygad ;)
tack för tipset!

2006-12-08 @ 08:26:56
Postat av: MiljöMaria

Hi, Ho, Ha!
Du har nog en framtida karriär som försäljare av ekoprylar, friluftsprylar och verktyg (kolla med Oskar om du inte kan få jobb som levande reklampelare på Clas Ohlson)!
Du, man gratulerar på Lördag Hipp, Hurraring!

Postat av: emmapemma

det här e ju helt FANTASTISKT!

2007-01-06 @ 23:15:01
URL: http://psykbunkern.blogg.se
Postat av: Marianna

Jag gör dig sällskap i hyllningskören! Det är helt fantastiskt så mycket enklare livet blev med en m-kopp. Nu måste bara Martina slå slag i saken och köpa en också.
Jag känner mig faktiskt halvt frikyrklig när det gäller denna lilla sak. SÅ bra är den! =)

2007-05-29 @ 14:17:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback