Husmödrar och äppellangare

Husmors-fasonerna har slagit till - igen! Inte nog med att jag använder förkläde (har till och med TVÅ stycken att variera mellan!) jag har dessutom frysen full med hembakade kanelbullar och bröd. Och så har jag ägg i kylen som MÅSTE användas innan de förfars så därför tänkte jag baka mig en kaka. Och därför gick jag för att köpa kakao. Och på vägen till kakaoköpandet kom jag på att jag var äckeltrött och således inte skulle baka kaka, men ödet ville andra saker:

Jag träffade äppel-langaren.

Hela hösten har hon försett oss i basgruppen med de godaste, friskaste, saftigaste äpplen jag någonsin smakat. Det har ätits paj på äpplena. Det har stått en påse full på bordet vid varje möte. Hon har snärjt oss in i ett beroende. Och jag kunde inte stå emot. Jag vet att det är destruktivt men.....

Jag följde med hem till äppelhögkvarteret och i mörkret fick jag förse mig med enorma mängder, visserligen lite sekunda varor (de kunde vara lite snigelätna) men när det kostar gratis och smakar gott så fungerar det för att stilla beroendet och ge en skön äppelkick.

Så jag åkte dit igen, in i husmorsfasonerna, för jag åker ju hem till Täby imorgon för två veckor och kan inte lämna äpplena ensamna och oätna...och jag kan ju inte smälla i mig en hel kasse äpplen ikväll. Det blir till att göra äppelkompott à la Virrhönan: skala, skär och koka. Ät. Mesar sockrar lite.

Min lugna segkväll blir alltså skala äpplen på löpande band, och tjoffa ner i grytan. Men gott blir det, till slut.

Håll grytan kokande!...och ögonlocken uppe....
/Louise

Kommentarer
Postat av: MiljöMaria

Hi, hi....
Det var en underhållande läsning. lOva mej att inte avslöja langarkvartens adress, Vet inte vad påföljden för äppellangning är. Riskerar kanske dryga böter eller lång isolering med gratis mat.
Jag träffade din praktikhandledare i dag, verkar bra att ha att göra med. Ha det gott och fortsätt vara så där småflinsrolig som bara du kan.

Postat av: Stina

Visst är det praktiskt med förkläde. Jag använder också alltid förkläde när jag pysslar hemma.

2007-05-10 @ 21:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback