Hellre lite skit i hörnen....

Om städmanier som slår fel.

Jag fick ett ryck en dag och städade hela lyan så att dammet yrde. Polerade och putsade och dammsög och fan och hans moster (ja, naturligtvis skulle jag få gäster....när annars moppar jag golven?). Det liksom glittrade och luktade gott överallt (även i sopskåpet!). Bytte lakan, tvättade mig själv (det gör jag även om jag inte ska få gäster) och njöt av den meditativa renhet som uppstått i den förut så igengrodda lyan. Aaahh....skönt. Tankarna fick plats. Livet ordnades upp...och tänk så skönt att få sova i detta rena himmelrike.

Tänk om.

Int fan sov jag. För jag tål inte renheten. Jag fick prestationsångest i detta rena helvete och fick knappt en blund i ögonen på hela natten. Satans! Där ligger man i rena lakan med ren lekamen och så rena golv att man kan slicka strösocker från dom, och så känner jag mig alldeles felplacerad, för min hjärna är ju inte sådär steril och tråkig och ren och välputsad. Den är snarare fylld med färgglada snåriga tankar, en hel hög fula ord, en och annan förvirrad tvestjärt och en helsikes massa konstiga nattdrömmar.

Men varför är det så? Varför strävar vi efter över-rena hem, med mikrobiologiskdödande-sprayer och deodoranter som inte bara tar bort lukt, utan också TILLFÖR lukt (oftast äcklig sådan) och varför är alla så hysteriskt renliga av sig? (eller tittar jag för mycket på Martha Stewart och tror att alla städar som hysteriska hemmafruar?), jag menar; när vi (=jag) ändå inte klarar av att leva i renheten? Jag kanske borde ha biktat mig eller nåt, den natten jag inte kunde sova? Hör rena hem ihop med rensjälade människor? Eller borde renar (såna med horn som säger "bröööö") bo i rena hem och vi andra asätare bo såsom råttorna på soptippen?

Missförstå mig rätt; det är bra att städa. Men ni behöver inte känna er panikslagna och nödgade att storstäda inför mina besök hos er, kära vänner.
För jag känner mig så himla ostädad i hjärnan då.


Ta kontrollen över dammsugaren
/Louise




(För övrigt blandar jag alltid ihop namnet på min Mr Muscle med apelsinsmak (öh lukt) och avlövningsmedlet tillika stridsmedlet Agent Orange. Lätt hänt......)


Kommentarer
Postat av: Tech

Men shit vad du städar. Du hade ju städat när vi var på besök i torsdags också!? Börjar ana en tendens här, en vana, en mani... Hoppas du inte blir alltför ren. Jag har hört att man lättare utvecklar allergier när man är hyperrenlig.
Kram å hej


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback