Valsång

Varför ska det vara så jobbigt? Så svårt att välja. Alla val man ska göra. Och inte veta vad utgången blir av valen.

Att välja vad som ska lagas till middag kan vara nog så svårt. Att välja om jag ska gå över gatan trots att det är röd gubbe kan vara alldeles för knepigt.  För att inte tala om valet av kläder när jag inte har nån utomhustermometer - är sol = varmt eller svinkallt?

Värre val: framtid, plugg, jobb, känslor.
Välja något som kan ge mig erfarenhet, pengar och fina ord på CV:t men inte ge ro i själen? Välja något som gör en glad just nu men samtidigt kanske mest troligtvis kommer orsaka hål i hjärtat framöver? Välja vänner framför familj? Välja en utopi som högst troligt kan förvandlas till en dystopi? Ibland vore det så skönt om någon gjorde mina val åt mig. Sa åt mig att ta höger även om jag funderat på vänster, bestämde vem jag skall ägna resten av mitt liv åt, såg till att jag inte behövde tänka. Antagligen skulle jag slå bakut på direkten och försvara mina val och min vackra demokratiska frihet.

Men ändå; ibland.....låt mig ligga och stirra i taket och låt någon annan styra upp mitt liv. Det finns ju en kostcirkel, så varför inte en livscirkel? En rund grejja med tårtbitar fyllda av lycka, sorg, kärlek, ilska, trötthet, kreativitet. Socialstyrelsen kunde utarbeta en mall över hur mycket som är lagom för en vecka. Det låter lite George Orwell....brr.

Mitt val nu: tv.
/Louise

Kommentarer
Postat av: Emma

Satsa på det magkänslan säger till dig! Fina ord till CV:et har du gott om tid att ägna dig åt ändå! *kram* på dig och tack för i fredags/lördags! :)

Postat av: Herr H

Det finns en "livscirkel" inom buddhismen - Det åttaekrade hjulet. Vet i fan om det kan hjälpa dig i dina bryderier men det är en utmärkt anledning att åka till Asien, raka skallen, klä sig i lakan och humma lite förnöjt dagarna i ända (om man nu är sugen på det dvs...)

Kram på'se!

2007-03-14 @ 15:42:09
URL: http://born2run.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback