Bör, måste, vill

Arbetsgivarens "tjejkväll" (brr jag ryser vid ordet. Såna kvällar man förväntas älska smink och skratta gällt när ordet "vibrator" nämns (i detta fall i koppling till den nya "träningsformen")) gav inte bara god mat (herrejisses vad jag åt) utan även en kvarts föreläsning av en personlig coach. (tänk att ha en sån hemma! "Heja heja, diska diska, JA!!!! ")

Men iallafall, nog med parenteser, vad sa hon då?

Att man delar in livet i MÅSTE, BÖR och VILL.

MÅSTE är saker som man helt enkelt måste göra, ingen idé att reflektera över.
ex. Diska, städa, handla, laga mat, jobba.

BÖR är saker som man inbillar sig är viktiga men man aldrig tar tag i.
ex. Äta nyttigt, träffa vännerna oftare, träna, se mindre på tv.

VILL är saker man verkligen vill göra och genomför.
ex. resa, gå ut och dansa, laga en god middag

Man bör alltså reflektera över om man verkligen vill göra bör-en. Vill man inte det, kan man lika gärna stryka dom. Vill man ska man flytta dom till vill-listan och verkligen genomföra dem.

Vad jag har på min bör och vill-lista har jag inte orkat tänka ut ordentligt, men jag råkade nämna "hitta en partner" på något vill-förslag, varpå jag fick repliken tillbaka "visst är det lustigt att man HITTAR en partner, som om att de ligger i buskarna!".
Ja vadådå.
Jag sa inte SKAFFA iallafall, som om man går på ICA Maxi och plockar en lagom mogen karl som inte har några mögelfläckar eller luktar konstigt.
Fast jag tar tillbaka uttalandet iallafall.
Jag har fullt upp med att hinna med mig själv. Så talar en äkta lögnerska.



Ikväll ville jag lukta på regnet som droppade tyst.
Ikväll ville jag gå ut i regnet med en fin jycke.
Ikväll ville jag bara gå tyst bredvid en tyst tassande vän.
Lukta på syrener.

Jag gjorde allt jag ville.
/Louise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback