Stormvandring/Stormvarning

Det varnades för stormig blåst och en massa regn. Allmänheten borde hålla sig inne, sades det.
Nån hoppade ur vår utflyktsgrupp och när jag tittade ut på morgonen pissade regnet ner. Inte fasen ska nåt ställas in här inte! Med tanke på att vi inte skulle tälta utan åka hem i god tid till varmt hus, varm dusch, mat i kylskåpet och torra kläder kan man inte hålla på och vara vek över lite blåst och regn. Det är ju ett äventyr!

Skryllegården var blåsig, men när vi kom in i skogen dämpades det. Åh, vad jag har saknat det: en skog. En skog att traska i, en riktigt trollskog där mossan kryper upp över stenar och träd. Jag var bergsäker på att om jag la mig en längre stund i mossan så skulle den krypa upp över mig. Nu hade vi inte riktigt tid eller lust att testa så vi gick vidare mot Kaninlandet - som en spegelbild av Ölands Alvar. Så vackert! Och jisses så blåsigt. Så blåsigt att snoret blåste ur näsan på mig, fast de andra tyckte att det borde blåsa in igen.....diskussionerna blev tämligen förvirrande då vartannat ord liksom blåste bort. Plus att mössa och kapuschong dämpade hörseln ordentligt.

Upp för backar, jisses vilka backar det finns i Skåne! Bara för att komma upp på en smal ås, som en stor banvall. Fantastisk utsikt och underbar blåst! Det är skönt att bli styrd av naturens krafter ibland.... Lunch i lä med höga moln. "Åh så skönt att slippa regnet!". Dripp dropp så började det regna igen.... Men Kakans varma choklad med matskedar istället för teskedar kakao gjorde att värmen och sockerhalten höjdes ordentligt i kroppen. Lite tejpning av en fot och sen iväg. Iväg genom fantasieggande bokskogar med fallna träd, eller var det sjöodjur? Vi mötte ett par som sa "håll er i skogen" precis innan leden svängde ut på ett fält. "Äsch" sa två av oss, "det är säkrast att följa leden". Men oj, vad det regnade och blåste på fältet, horisontellt regn in i ögonen och bäckar med vatten ner i vantarna. Tjocka yllevantar går hastigt upp i vikt kunde vi konstatera. Men efter regn kommer inte solsken, men uppehåll och lite blå hål på himlen. Vi konstaterade att sådant härnt väder är så bra mycket roligare än det mediokra gråa molntäcket som ständigt och jämt täcker himlen. Jag mådde underbart bra i det som andra kallar "oväder".

Dalby stenbrott såg vi aldrig röken av, det som hade varit vandringens höjdpunkt. Snopet men inte så bittert alls faktiskt. För vi hittade ju ett annat stenbrott, nära Friluftsfrämjandets vindskydd. Leta efter skylten "Vilse" så hittar ni dit! Där ska vi hålla picknick-fest nån tid framöver. För säkerhets skull klockade vi hur lång tid det tog att gå till Skryllegården, om någon gnällig kompis inte skulle vilja följa med. Nu kan vi säga att "det tar bara 5 minuter att gå dit, kom igen nu!".

Sammanfattningsvis kan jag säga att det var en helt underbar dag med underbart väder, men när vi sen satt i köket med té och kaka och regnet slog mot rutan så var vi riktigt nöjda med att sitta inne just då. Ett äventyr om dagen räcker.

Det finns faktiskt inget dåligt väder, bara läckande kläder
Lojs

Kommentarer
Postat av: martina

Åh vad du fick mig att längta efter frisk luft!! Bara en vecka här, och jag känner redan att det bara är att vänja sig vid att ha ständigt igentäppt näsa och slem i halsen av alla konstiga partiklar som är i luften. Och nu är det ändå kallt ute, kan bara tänka mig hur det blir när det är varmare sen! Mäklaren som vi tog lägenheten sa att floden som går här bredvid förmodligen kommer lukta när det blir varmt. Mmmmm...

2008-01-30 @ 16:57:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback