Arvet

Vi var i farfars hus i Frankrike en vecka. Har inte varit där på över tio år, och allt var väl sig likt men lite mer slitet än jag mindes det. Ett staket runt poolen hade kommit upp. Sittdynorna i plaststolarna samma sen 80-talet, då huset byggdes. Vi upptäckte att alla farmors kläder fanns kvar. Hon dog för ett år sedan. Vi röjde och tog tillvara på det som var användbart, men eftersom min farmor var en storlek 36/38 och med fötter i den storleksordningen fanns det inte mycket för mig att hämta. Två koftor, ett par antika skoblock till klackskor, några sjalar. Min farmor hade smak för Louis Vuitton, Dior och andra designers inom denna guldglänsande genre. Det har inte jag. Synd. En Gucci-väska tog jag hand om. Snusbrun. Om jag ska leka tant, eller 60-talsdam... Det sista, en raketuppskjutningsbrosch som satt som provisorisk knapp i en kofta, är väl mer ett minne av farfar (som lever). Han höll på med rymdraketer och satelliter ett tag.

Farmors fåglar som står på bjälkarna fick stå kvar. Huset behöver några kraxande väktare. Eller "ka ka ka kaa" som brorsdottern sa.


/Louise

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hade ju passat fint som symbol för din blogg annars?

2010-07-27 @ 21:54:36
Postat av: Helena

SKRIV!!! Nytt jobb och allt! Nyfiken!

2010-08-18 @ 21:57:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback